joi, 9 februarie 2012


Cultura ciuperciilor SHIITAKE (Lentinula edodes) pe busteni


Shiitake este o ciuperca comestibila si medicinala cu un gust excelent si unic. Este o specie nativa florei tarilor asiatice si este recunoscuta atat pentru gustul sau parfumat cat si pentru beneficiile sale terapeutice. O singura data am intalnit aceasta ciuperca intr-un magazin romanesc si m-am bucurat ca pana si la noi a ajuns,.. insa a fost demult iar de atunci nu am mai vazut-o...iaca, am acum ocazia sa va prezint un temerar 'ruman de-al nostru' -d-nul Daniel Molnar, care a incercat cultura acestei ciuperci exotice pe busteni de carpen si stejar in conditiile climatice prezente la noi. Din cate a povestit dansul am inteles ca a fost mult de munca sa inoculeze 130 de busteni insa efortul a meritat chiar si pentru un incepator care nu mai cultivase ciuperci inainte. Practic pozele si filmuletul postat vorbesc de la sine dand de inteles ca cultura acestor ciuperci nu este 'mare filozofie' asa cum cred multi altii.



Iata relatarea d-nului D. Molnar:

"Anul trecut in martie,dupa o documentare intensa,am reusit sa inoculez cca.130 de busteni de carpen si stejar, cu miceliu de Shii-Take.Si asta fara ca vreodata sa cultiv ciuperci,inainte.In septembrie am avut primele ciuperci.Sunt extraordinare la gust si se pare ca si latura lor medicinala este de luat in seama.
Deci,celor neincrezatori in fortele proprii le recomand sa priveasca viata cu mai mult curaj.Multe chestii sunt mai simplu de realizat decat pare initial." citeste mai mult

 A fost de acord sa importaseasca procesul de cultura cu noi si ii sant recunoscator pentru aceasta. Procesul in sine se rezuma la cativa pasi demn de luat in seama. Practic orice sfat in acest sens ne ajuta sa incepem sau sa ne perfectionam tehnica de cultura:

"- procurat busteni.Acest lucru e recomandat a se face toamna dupa ce peste 10 procente din frunzisul copacilor s-a ingalbenit,sau spre sfarsitul iernii-final de februarie inceput de martie.In ambele
cazuri e indicat ca dupa taiere,bustenii sa fie inoculati cel putin dupa trei saptamani.
-inocularea bustenilor.Eu i-am procurat pe la mijlocul lunii februarie si am inceput inocularea c-am
prin 10 martie.O alta regula este ca bustenii sa nu aiba scoarta murdara cu pamant sau smulsa.Lucruri
care se pot intampla diin cauza manipularii lor prin padure.Si in nici un caz sa nu fie infestati cu
vreo ciuperca autohtona.
Inocularea am facut-o practicand gauri in bustean cu o masina de gaurit electrica de turatie
mare.Diametrul lor  a fost de 14 mm,adancimea de 25-30mm.
Distanta intre gauri pe rand c-am de 15 cm,iar intre randuri 3-5 cm.Ulterior gaurile le-am umplut cu
miceliu si le-am sigilat cu parafina incalzita pana la lichefiere.
-incubarea.Am explicat recent pe blogul dvs.Am dat chiar si un exemplu de pe youtube.
-socul termic.In momentul in care pe capetele bustenilor a aparut miceliul si am observat cateva
primordii sporadice in gaurile  cu miceliu am recurs la scufundarea in apa rece,timp de 24-48 ore,a
bustenilor.Dupa asta asezarea bustenilor am facut-o oblic,in linie.Un capat jos pe sol,iar celalalt
sprijinit pe o teava intinsa intre doi suporti.Se vede pe filmuletul meu de pe youtube si in unele
poze acest lucru.
-fructificarea.Primele ciuperci adevarate au inceput sa se contureze la cca 4-6 zile dupa socul
termic.Pozele cred ca relifeaza mult mai bine acest aspect".




Concluzia este simpla, oricine poate sa faca acest lucru fara costuri exagerate, iar partea cea mai frumoasa este ca ciupercile sant asigurate pe mai multi ani pana ce lemnul se descompune de tot.

multumiri D-nului Daniel Molnar pentru datele furnizate



AFLA NOUTATILE DIN CLUBUL CIUPERCARILOR

5 comments:

  1. Excelent materialul prezentat!

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte frumos materialul prezentat.dar de unde ati procurat miceliul?

    RăspundețiȘtergere
  3. multumesc mult pentru aprecieri. Evit sa fac reclama vanzatorilor de miceliu, de accea va rog sa cautati pe google (introduceti cuvantul miceliu si veti gasi optiuni imediat)

    RăspundețiȘtergere
  4. Aceasta ciuperca poate fi crescuta in Dobrogea?
    Se stie ca vara avem temperaturi foarte mari.

    RăspundețiȘtergere

Introdu adresa email

Informatia ta este in siguranta